Recension: Generation Kill

För första gången i min blogghistoria ska jag recensera en "oaktuell" serie. Nämligen HBO:s Generation Kill.
Tidigare har jag sett ett avsnitt mitt i serien och tyckt det var rätt bra och intressant. Men när jag fick en bloggkommentar där någon tipsade om serien bestämde jag mig för att se den ordentligt.
Så jag köpte den på blu-ray och började se den 7 avsnitt långa miniserien om kriget i Irak.
Det är första gången jag ser en krigsserie. I alla fall ordentligt. Och jag måste säga att det var riktigt intressant eftersom serien mer eller mindre är baserad på verkliga händelser.
Trots att man känner hur realistiskt allt är, att det inte finns någon som helst musik i serien (förutom när soldaterna själva sjunger när de har tråkigt) och de handhållna kamerorna känns det inte som en dokumentär i bemärkelsen att det är torrt och tråkigt. Det är mer en underhållande, verklig skildring av det något märkliga kriget i Irak.
Alla skådespelare gör ett fantastiskt arbete och det är givetvis för oss svenskar lite extra roligt att Alexander Skarsgård har den största rollen.
HBO är precis som Showtime en cable-channel vilket innebär att man får säga och göra lite vad man vill, vilket alltid resulterar i mer verklighetstrogen dialog och ger en mer realistisk och verklighetstrogen bild av storyn.
Blu-rayutgåvan blev jag lite besviken på. Visst är det bra bild och ljud, men det så fort det blir mörkt blir det kornit och ibland är det lite för ljust för att det ska se bra ut. Men det är bra mycket bättre än vilken dvd eller streamad bild som helst.
Så tack för tipset, bloggläsare och förtsätt gärna tipsa! För som ni märker så kollar jag upp era tips, och i det här fallet blev jag väldigt nöjd.
Alexander Skarsgård innan han blev vampyrvikingen Eric Northman med
hela amerikanska folket

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback