The Great White North Briljerar

I dessa tider, alltså att det inte börjat några bra serier i USA än, är det kanske läge med ett litet "Recommendation of the Day". Då och då kommer jag försöka rekomendera en serie som kanske inte är så känd eller populär men som ändå fallit mig i smaken.
Och idag tipsar jag om den kanadensiska serien Being Erica. Aldrig hört talas om den? Förstår det. Den sänds nämligen inte i Sverige än. Tveksamt om den någonsin kommer göra det.
Serien är av genren dramakomedi och handlar om den till en början ganska så misslyckad Erica Strange, spelad av Erin Karpluk. Hon har ingen flyt på jobbet, hennes pojkvänner lämnar henne och allt är enligt henne själv på grund av misstag hon gjort i sitt förflutna. Så vad händer? Jo, hon får en chans att ändra på det.
I varje avsnitt åker hon tillbaka i tiden för att ändra på en liten detalj, ibland går det bra, ibland slutar det med en katastrof.
Det som är lite skönt med serien är att man helt och hållet tagit bort den hela "butterfly effekten", alltså att minsta förändring av det förflutna kan få oanade konsekvenser. Det har man helt ignorerat och istället fokuserat på hennes känslor kring förändringarna. Vilket känns fräscht och bra.
Serien är dessutom fylld av härliga karaktärer, allt ifrån sarkastiska och kulturella terapeuter till bitchiga chefer och partyglada vänninor.
När jag började kolla på Being Erica visste jag inte att serien var kanadensisk. Men man förstod ganska snabbt att den inte var amerikansk, den är långt bort ifrån deras klassiska mallar, och med hjälp av uteslutningsmetoden kom man ganska snabbt fram till att jag äntligen sett min första serie ifrån The Great White North. Och det är jag väldigt glad att jag gjorde. Gör det ni också!
Två säsonger har det blivit hitills och den tredje börjar den 21 september i Kanada, på kanalen CBC.

Erica Strange, huvudpersonen i Being Erica


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback