Recension - Terriers

Det finns enligt mig två sorters serier som är lite extra intressanta. Dels är det dem som förstoras upp något enormt i media innan de sänts och som sedan också blir så kallade "storserier". Lost, Heroes, 24 t ex. De brukar ofta vara väldigt intressanta, bara just för att man vill veta ifall de förtjänar den uppmärksamhet de fått.
Sedan finns det de serier, som enligt mig brukar vara strået vassare, som i princip glöms bort. Knappt någon marknadsföring, ligger inklämda på en dum tid på någon obetydlig kanal. Terriers är lite av en sån serie. Den går visserligen på kanalen FX som är långt ifrån obetydlig. Men man har ändå inte hört så mycket om den.
Därför var jag väldigt nyfiken på hur den serien skulle vara när den hade premiär i USA för några dagar sedan.
Serien handlar om två privatdetektiver (bästa översättningen jag kunde komma på av private investigators, trots att det låter lite löjligt) som ofrivilligt får ett lite extra knivigt fall på halsen när ena privatdetektivens gamla kompis dotter försvinner och hennes mobiltelefon hittas hos en ihjälskjuten man. Och där avslutade jag precis världens längsta mening. Men nu fortsätter den. För på mobiltelefonen finns en film som avslöjar att en av stans rikaste och mest inflytesrika män håller på med olagliga affärer.
Det låter kanske som en klassisk deckarhistoria. Men jag lovar er. Terriers är långt ifrån klassisk. Dels är den fylld med härlig "killhumor" (vilket inte behöver betyda sexhumor) och träffsäkra punchlines och dels är den uppbyggd på ett mer intressant och oklassiskt sätt.
Pilotavsnittet bäddar inte för ett nytt mästerverk, det kan jag inte säga. Men det är det å andra sidan få pilotavsnitt som gör. Däremot bäddar det för en småmysig och underhållande deckarhistoria som vågar hålla sig utanför ramarna. Och det är tillräckligt för att jag ska fortsätta kolla, helt klart.

Michael Raymond-James (känd ifrån True Blood) och Donal Logue
(känd ifrån Freaky Finnertys) spelar huvudrollerna i Terriers

Kommentarer
Postat av: Hanna Z

Låter spännande! : D

2010-09-14 @ 11:32:14
Postat av: FilipWho?

Svar till Hanna Z: Det var den :D Du borde se den ^^

2010-09-14 @ 21:32:34
URL: http://filipwho.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback