Recension - I Anneli

Nu har jag äntligen lyckats se den nya svenska serien I Anneli som jag skrev om för ett tag sedan. Jag hann ju inte se det när det gick på tv men tack vare den fantastiska uppfinningen internet kan man se programmen när man vill på kanalernas hemsidor. Vilket jag faktiskt föredrar.
Hur som helst. Jag är generellt sett väldigt skeptisk till svenska serier, vilket jag också skrivit om tidigare. Men det finns några guldkorn. Flera av de har dessutom varit skånska, vilket även I Anneli är.
Men tyvärr kan man efter pilotavsnittet konstatera att det här nog inte blir ännu ett.
Anneli (spelad av Sissela Benn) är en ovanligt vanlig tjej. En nobody. Någon som inte har några vänner, lever ett tråkigt liv helt utan spänning. Dock har hon den osynliga rådgivaren Liket vid sin sida. Liket är den som agerar efter vad hon egentligen tänker och vill. Vilket inte alltid är klokt.
Grundidén är bra, och hade det stora landet i väst tagit idén och gjort den till sin egen hade det troligtvis blivit väldigt lyckat. Men nu känns det bara så otroligt svenskt med vemod och depression blandat med lite skruvad humor. Låter det som Nurse Jackie? Det är det inte. Inte heller som The Big C.
Jag kommer dock ge det en chans till. Tror jag. För värdelöst är det inte, jag har sett betydligt värre saker. Både inom svensk tv och amerikansk. Så visst kan serien lyfta. Men är det troligt? Nja.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback