Recension - No Ordinary Family

Jag som skrev mycket texter, artiklar och gjorde en del filmer under min skoltid vet hur extremt svårt det är att komma på namn till sakerna man skapat.
Namnet ska ge en hint om vad det kommer handla om utan att avslöja för mycket. Det ska också vara lätt att komma ihåg men ändå speciellt nog att inte förväxlas med andra saker.
Där har ABC's nya sci-fi dramakomedi No Ordinary Family misslyckats totalt tycker jag. Det låter som en barnbok eller en uppföljare till Honey, I Shrunk the Kids.
Jag kan inte själv komma på något lämpligt namn efter att ha sett första avsnittet, men jag hade aldrig valt det i alla fall, that's for sure.
No Ordinary Family handlar om en inte helt vanlig familj, därav namnet. Efter att ha kraschat med ett plan i Brasilien (det är inne med flygplanskraschar nu) upptäcker medlemmarna i familjen Powell en efter en att de har fått superkrafter. Pappan Jim (spelad av Michael Chiklis) visar sig få en enorm styrka och kan hoppa högre och längre än någon annan, mamman Stephanie (spelad av Julie Benz, en av favoriterna ifrån Dexter) är snabbare än blixten (ursäkta för uttjatat uttryck), tonårsdottern Daphne (spelad av Kay Panabaker) blir telepatisk och tonårssonen JJ (spelad av Jimmy Bennet) blir otroligt smart. Kommer deras superkrafter hjälpa den från början dysfunktionella familjen, eller kommer det bli värre?
No Ordinary Family tillför verkligen inget nytt i serievärlden. Vi har sett det hundra gånger förut. Bättre dessutom. Senast i Heroes som var en betydligt bättre förlaga. Av den blev man hooked efter de första tio minutrarna. Men av No Ordinary Family blev jag inte ens i närheten av hooked när avsnittet var slut.
Jag kommer ge det en chans till, inte mer än så. Och det är enbart för att Julie Benz är med och för att det känns som om den kan växa. Men då får den också se till att tillföra något nytt.

Nya Heroes? Skulle inte tro det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback