Recension: Mannen Under Trappan

Under mina bloggmånader har jag kastat mycket skit på svenska serier. Och jag står fortfarande fast vid att det mesta som producerats i Sverige är just det. Skit.
Givetvis finns det undantag. Och ett av dem heter Mannen Under Trappan.
Jag hade hört mycket gott om den, men att den skulle vara så här bra och obehaglig trodde jag inte.
Serien handlar om den kommunanställda Fredrik som precis flyttat till ett stort och gammalt hus på landet (såklart) tillsammans med sin fru Paula och de två barnen Olivia och Fabian.
En natt när Fredrik går ner till köket i huset ser han att det står en tjock, hårig och smutsig man där och dricker ur deras mjölkpaket.
Mannen som till en början mest verkade vara en förvirrad uteliggare vägrar lämna huset och börjar därefter bli mer och mer hotfull.
Första avsnittet var riktigt obehagligt, och sedan blir det bara värre och värre . Det här är helt enkelt inte en serie man ska se om man bor ensam ute på landet när det är mörkt.
Jonas Karlsson, som spelar Fredrik, gör det som vanligt otroligt bra. En av Sveriges bästa skådespelare? Barnen är också förvånansvärt bra, Johanna Hintze och Edvin Ryding spelar obehagliga små Shining-barn. Även mannen under trappan, Per Sandberg gör det väldigt bra. Obehagligt minst sagt.
Det är egentligen bara frun Paula, Frida Westerdahl som inte låter speciellt trovärdig i sin dialog, vilket är väldigt synd, annars hade det varit full pott skådespelarmässigt.
Tyvärr var blu-rayutgåvan jag såg på inte speciellt bra. De mörka partierna (som är många) blev bara korniga och ibland var skärpan på helt fel ställe. Med andra ord kan SVT inte riktigt hantera HD än. Men förhoppningsvis kommer det också med tiden.
Annars var serien mycket, mycket bra! Det bästa jag sett ifrån SVT på åratal.
Gud så mysigt att flytta till landet! Eller..?

Kommentarer
Postat av: Ellen

SERIÖST? Oooooooooooooooooh jag har läst och älskat den boken, snubblade in här av ren slump och så skriver du det här! Tack för tipset, nu är jag banne mig glad.

2010-12-05 @ 14:43:37
URL: http://thehonester.wordpress.com
Postat av: hattori

Personligen måste jag säga att boken var extremt mycket bättre än serien, och serien var bra så då förstår du hur bra boken är. Håller med om att Paula/Frida inte var den vassaste kniven. Såg henne i en uppsättning på stadsteatern ochså och hon var lika dålig där. Jonas karlsson däremot, absolut en av de bästa vi har!

2011-02-01 @ 19:34:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback