Recension - The Big C

Förra måndagen, för en vecka sedan, hade den nya svarta komedin The Big C premiär på Showtime i USA. För det första måste jag säga att jag ääääälskar Showtimes egenproducerade serier. Nurse Jackie, Dexter och Weeds är alla magiska serier som på något sätt känns mer realistiska än alla dessa ABC-serier (som jag också gillar, ska jag tillägga). Här får man nämligen säga The F-word och man vågar vara annorlunda och mindre sitcomanpassad.
Så när jag hörde att Showtime skulle börja med ännu en dark comedy blev jag rätt lycklig. Men efter fullträffen med Nurse Jackie försökte jag att inte ha så höga förväntningar på The Big C, eftersom jag visste att de inte skulle kunna toppa den. Jag vet inte om det var just för att jag inte hade höga förväntningar som jag blev fullkomligt golvad av The Big C också! Troligtvis så golvad man kan bli av en halvtimmas pilotavsnitt (ja, Showtime kör på en halvtimma istället för 22 minuter, vilket är ett stoooort plus). Vanligtvis brukar det krävas två, tre avsnitt av en serie för att jag ska bli fast. Men Showtime har återigen lyckats med att golva mig right away.
Serien handlar om tonårsmamman Cathy, känslosamt spelad av Laura Linney (som jag aldrig sett i något annat förut, eller i alla fall inte lagt märke till). Hon har nyligen fått reda på att hon är obotligt sjuk i cancer, vilket hon inte har berättat för någon än. Och hur hanterar man att veta om att man bara har uppskattningsvis ett år kvar att leva? Speciellt när man har en tonårsson och en dödskär make.
Handlingen är som gjord för smålipande, vilket verkligen inte är min grej. Har t ex aldrig gråtit till en film. Däremot är det min grej att gilla serier som är bitterljuva, och det är precis det The Big C är. Man skrattar då och då, men man känner sig lite illa till mods genom hela avsnittet. Vilket alltid är trevligt.
Det är väldigt svårt att gissa vilken svensk kanal som kommer köpa in den här serien, alla lär vilja göra det. Men jag skulle tippa på Kanal5. Tyvärr.
Inatt visas avsnitt två i USA. Kommer jag kolla? Ja. Kommer jag gilla det? Väääldigt troligt.

The Big C sänds på Showtime på måndagar i USA