Bästa Skådespelarna

Vi har kommit fram till inlägget där jag avslöjar vilka som tycker gör de bästa skådespelarinsatserna i varje serie. Det har faktiskt hittills varit det lättaste att avgöra. Konstigt nog.
Några youtubeklipp har smugit sig in med exempel på hur fantastiska personerna i fråga är.
Vänner
David Schwimmer (Ross Geller)
Det är, trots det jag skrev ovan, ibland rätt svårt att avgöra ifall någon i en komediserie är en bra skådespelare eller inte eftersom det mesta är väldigt överdrivet. Ofta krävs det en dramatisk eller i alla fall seriös scen för att kunna se det. Men David Schwimmer, som spelar Ross Geller lyckas även i de komiska scenerna ha en otrolig scennärvaro samtidigt som han levererar sina repliker med bravur.
Hans största talang är dock alla små ljud han har för sig. Det är hans grej. Ni som sett serien (vilket alla borde ha gjort) vet vad jag pratar om.
Desperate Housewives
Felicity Huffman (Lynette Scavo)
Jag vet inte hur många gånger jag nämnt det här i bloggen, men Felicity Huffman har sedan Desperate Housewives kommit att bli en av mina favoritskådespelerskor. Hon kan verkligen, precis som David Schwimmer, vara både rolig och seriös på samma gång, vilket är otroligt svårt. Dessutom kan hon det här med att gråta realistiskt. Och det går alltid hem hos mig. Se bara scenen nedan så förstår ni.

How I Met Your Mother
Neil Patrick Harris (Barney Stinson)
Alla vet att jag gillar Barney. Alla vet att jag har honom som min favoritkaraktär i alla kategorier. Varför har jag det? För att han är fantastisk rolig OCH för att Neil gör ett så otroligt, fantastiskt bra jobb med honom! Neil ÄR Barney. Ingen, INGEN hade kunnat göra den bättre än Neil. Så är det bara.
Dexter
Jennifer Carpenter (Debra Morgan)
Även det här har jag sagt förut. Varför, VARFÖR har inte Jennifer vunnit en Emmy eller Golden Globe än?! Det är ganska ofattbart då hon gör outstanding performances i varje avsnitt. Och att bli utsedd till den bästa skådespelaren/skådespelerskan i Dexter är verkligen stort, med tanke på hur fantastiska alla, utan undantag, faktiskt är.
Och även Jennifer är en mästare på att gråta realistisk. Scenen nedan är... hur ska jag förklara den? Det är i alla fall en av de bästa skådespelarinsatserna jag sett, både inom film och tv. Varför är du bortglömd, Jennier?
SPOILERVARNING OM DU INTE SETT SÄSONG 4


Modern Family
Sofia Vergara (Gloria Pritchett)
Sofia Vergara kom ifrån ingenstans (fast egentligen ifrån Colombia) och fick mig på fall direkt. Hennes accent, hennes ansiktsutryck, hennes komiska timing, allt är bara så otroligt perfekt. Att rollen som Gloria är specielskriven för henne märker man på alla sätt.
Hon gör helt enkelt den redan fantastiska serien Modern Family lite bättre.
Lost
Michael Emerson (Benjamin Linus)
Hur många skådisar tror ni har fått ett kontrakt på några få avsnitt i en äkta succéserie och strax därefter fått kontrakt att bli huvudrollsinnehavare? Ganska få. En av de är i alla fall Michael Emerson som spelar den oändligt creepy Benjamin Linus i Lost. Men så vann han en Emmy också. Otoligt välförtjänt. I förra inlägget över de bästa scenerna finns han med. Och det är han som gör scenen bra.
Prison Break
Robert Knepper (Theodore "T-Bag" bagwell
T-Bag är en sådan karaktär man älskar att hata. Han är äcklig, läskig, elak, men ändå är det någonting med honom som gör att man gillar honom. Typ i alla fall.
Mycket tror jag är tack vare Robert Kneppers trovärdiga tolkning av rollen. Han kan verkligen det här med att spela en psykiskt galen person. Allt han säger och gör blir per automatik otroligt creepy samtidigt som det är "underhållande". Väldigt svårt att förklara, men också otroligt skickligt av Robert. Han är Prison Breaks bästa skådis, utan tvekan.
Samantha Who?
Christina Applegate (Samantha Newly)
Christina är en av de få skådespelerskorna som faktiskt kan det här med att spela bitchig, självisk diva samtidigt som hon är godhjärtad och naiv.
I Samantha Who? spelar hon den själviska bitchen Samantha Newly som är med om en trafikolycka, vilket gör att hon helt tappar minnet och istället blir en omtänksam om än något förvirrad girl next door. Och hon lyckas verkligen göra båda rollerna helt klanderfritt. Man tror på henne, både som "Bad Sam" och "Good Sam". Annars brukar skådespelare bara klara av att göra antingen det ena eller det andra, men Mrs Applegate kan göra både och minsann.

Kommentarer
Postat av: Fredric

Du kan ju försöka lista de mindre bra scenerna/avsnitten?

2011-01-14 @ 19:34:26
URL: http://fredricshuffie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback