London, Baby!

Med anledning av min englandsresa har jag bestämt mig för att lista några bra brittiska serier här i bloggen. De är få, men de som är bra är RUSKIGT bra.
Som vi alla vet skiljer sig brittiska serier ganska väldigt jättemycket ifrån amerikanska serier på alla sätt. Både humorn, sättet att filma och dramaturgin. Men det är en helt annan historia.
Här kommer mina favoriter ifrån The UK;
Coupling
Britternas svar på Vänner, utan tvekan, fast givetvis mer brittiskt och mer... jag vet inte, barnförbjudet? Och inte för att det är läskigt.
Serien är fylld med härliga karaktärer och citat. Ingen serie är bra nog om den inte är fylld av minnesvärda citat.
Den har sänts på SVT i olika omgångar och ganska många jag känner älskar den. Vilket är skönt, för det är ungefär bara i hemlandet och Sverige som den är någorlunda stor. Givetvis äger man en samlingsbox med alla avsnitt. Det är ett måste. Shadaim på er!
Black Adder/Svarte Orm
Åh, Rowan Atkinson. Jag måste lite motvilligt erkänna att jag gillar honom. Skarpt dessutom. Han är en fullkomligt fantastisk komiker och skådespelare. Och Black Adder är det bästa han gjort. Knivskarp och sarkastisk humor. Det är så det ska vara.
Fawlty Towers/Pang I Bygget
Fars så att det skriker om det. Men inte på samma sätt som alla dessa bonniga Stefan & Krister-farserna som jag aaaaavskyr! Det här är så betydligt mycket bättre. Det här är...kult, en klassiker! John Cleese bästa.
Absolutely Fabulous/Helt Hysteriskt
Jag vet inte riktigt om det här är en tjejserie. Ibland känns det så. Men det skiter jag i, för den är så fruktansvärt rolig! Dessa underbara ladies är så underbart verklighetsbefriande och coolt ocoola att det inte är sant. Och att det kommer en fortsättning någon gång under året är verkligen absolutely fabulous!
Ni kanske märkte att alla de serierna har en hel del år på nacken och dessutom inte sänds längre? Det är för att det varit väldigt dåligt med bra brittiska serier de senaste åren! Skärpning, UK!
Nu hoppas jag på att komma hem med några heta blu ray-filmer och mycket, mycket annat.

Kommentarer
Postat av: Gustav

Hallå, Merlin?!



Nehepp... Äsch, ingen kommentar.

2011-02-11 @ 22:52:06
URL: http://gkibe.blogg.se/
Postat av: Hanna

Du glömde ju Morden i Midsomer! ;) lätt bäst ju!

2011-02-12 @ 11:27:59
Postat av: Charlotte Östergren

Vad intressant dina poster verkar! kommer definitivt läsa dina poster igen! =P Ha en kul helg :)

2011-02-22 @ 13:46:38
URL: http://jade.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback