Svenska Guldklimpar

Tidigare i bloggen har jag sagt (ganska många gånger tror jag) att jag ogillar de allra flesta serier producerade i Sverige. Tycker faktiskt de allra flesta andra länder (som är jämförbara med Sverige alltså) är betydligt bättre på det planet.
Dock har vi en hel del guldklimpar som jag nu samlat ihop här i en liten fin lista.
Det här är alltså serier ni bör se, som trots sitt urprungsland håller hög kvalitet.

Graven & Morden (2004 & 2009)
Fruktansvärt bra serier med Kjell Bergqvist och Göran Ragnerstam i huvudrollerna. Båda tillhör enligt mig den svenska skådespelareliten.
När jag såg Graven på tv för många år sedan blev jag helt blown away på ett sätt som jag tidigare bara blivit av amerikanska storserier. Men känns serien amerikansk? Hell no! Den är sådär härligt udda som nordiska filmskapare brukar ha som sin specialitet. Men här blir det udda på ett mycket bra sätt.
Trots att den fristående fortsättningen Morden inte är riktigt lika bra håller den ändå otroligt hög klass. Framförallt är det stämningen som gör att man bara måste älska både Graven och Modern, det bästa som producerats i Sverige.


Solsidan (2010)
Något så ovanligt som en lyckad, svensk sitcom som inte består av sketcher. Det tog några avsnitt innan jag riktigt började gilla serien, men karaktärerna, skådespelarna och den smarta humorn gör att man bara måste gilla Solsidan. Speciellt om man jämför med annat B-skräp som görs i det här landet.


Sally (1999)

En riktig kultserie som bara måste älskas enbart med anledning av Maria Lundqvists härligt skruvade huvudkaraktär. Humorn är egentligen rätt billig, men Maria lyfter serien och gör den betydligt roligare än andra liknande serier. Det blir humor helt enkelt. Humor som inte känns billig, trots att den kanske är det. Det gör den till en serie som är helt klart sevärd.


HippHipp (2001)
Mycket lyckad sketchserie där man snabbt lär känna dessa underbart skruvade personligheterna från alla Sveriges hörn. Jag menar, vem kan glömma Tiffany Persson, Kaj-Åke "Kajan" Hansson och Morgan Pålsson? Citatälskare som jag är är serien en ren guldgruva, fylld med härliga citat. Vem har inte sagt "Känd och smal, känd och smal!" samtidigt som man packat ner chipspåsar i kundvagnen?


Mäklarna (2006)
Kjelle Bergqvist igen. Denna gång som misslyckad mäklare tillsammans med Cecilia Frode. Men serien i sig är långt ifrån misslyckad. Den är oerhört smart, skruvad (precis som man kan förvänta sig av Ulf Malmros som ligger bakom serien) och väldigt, väldigt underhållande. Det kan man inte tro om en serie som handlar om något så tråkigt som mäklare. Missa inte!


Har jag missat någon serie? Ibland brukar jag räkna in Kvarteret Skatan och Playa Del Sol som lyckade svenska serier, men jag tycker de serierna svajar väldigt mycket i kvalitet, så jag skippar dem den här gången.

Kommentarer
Postat av: Daniel

Mycket bra filmer å produktioner från sweden!:)

2010-10-27 @ 11:33:30
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Postat av: Anonym

Åhhhh Sally, måste få tag på den serien.

2010-10-27 @ 14:30:10
URL: http://tvminnen.blogg.se/
Postat av: Anonym

tänkte bara höra om du har sett/hört något om den amerikanska serien nikita, om den verkar vara något att ha? :)

2010-10-27 @ 17:09:50
Postat av: FilipWho?

Svar till Anonym: Tror nog Nikita är något att ha, har inte sett den själv än, men som jag förstår det har den fått rätt bra kritik av de amerikanska kritikerna.

2010-10-27 @ 21:26:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback