Mest Underskattade Serierna Någonsin

Igår publicerade jag de mest överskattade, nu är det dags för de mest underskattade. Det innebär att serien enligt mig inte fått lika mycket uppmärksamhet som den förtjänar, antingen bland tv-tittarna, kritikerna, produktionskanalen eller de utländska kanalerna.
Här är min top5;

Plats 5 - Nurse Jackie



Jag har tidigare prisat den amerikanska tv-kanalen Showtime för deras fantastiska serier. De flesta egenpruducerade serier jag sett ifrån Showtime har verkligen varit fantastiska. Dock har de en stor nackdel i form utav att få har tillgång till kanalen eftersom det är en betalkanal. Det innebär att få personer ser serien varje vecka, vilket är väldigt synd. Dock hade den de högsta tittarsiffrorna någonsin för ett pilotavsnitt på kanalen. Så de som väl har Showtime gillade serien, helt klart.
De flesta amerikaner jag pratar med hade aldrig ens hört talas om serien, inte ens när Edie Falco vann en hur välförtjänt Emmy som helst för några månader sedan.
Internationellt sett är serien lika okänd och i Sverige sänds den på SVT1 klockan 22.35 på onsdagar... Inte direkt bästa sändningstiden.
Nurse Jackie remains en av 2009 års allra bästa nykomlingar som förtjänar ett mycket större erkännande.

Plats 4 - Coupling



För första gången (tror jag) kommer jag nämna en brittisk serie i bloggen! Men när jag nu väl gör det blir det den absolut bästa; Coupling.
Storbritanniens svar på Vänner kom 2000 på brittiska BBC2 men blev tyvärr ingen direkt succé. Det tog ända fram till slutet av tredje säsongen tills vanligt folk började uppskatta serien. Innan dess hade den bara en liten (ur Storbritanniens mått mätt) fanbase.
Jag har dock älskat den ifrån första avsnittet och mamma och jag brukade sitta och skratta åt serien när den sändes på SVT. För här i Sverige har serien faktiskt blivit relativt populär, i alla fall inom vissa målgrupper. Bland annat min egen och de runt 30. Även i USA fick den till slut en fanbase som var liten men hängiven. Minst populär blev den alltså i hemlandet.
Tyvärr blev det bara 28 avsnitt, men de 28 avsnitten är för mig tv-historia, samlade i en fantastisk box ståendes bredvid Scrubs i min serie-hylla.

Plats 3 - Being Erica




Så fort en serie inte kommer ifrån USA får den otroligt svårt att slå på en internationell marknad. Den kanadensiska serien Being Erica, som jag skrivit om innan här i bloggen, är inget undantag.
Det tog mig två avsnitt att bli helt förälskad i serien, Canada och den fantastiska Erin Karpluk som spelar den älskvärda Erica Strange som tvingas åka tillbaka i tiden för att ordna upp misstag hon gjort i sin ungdom. Kanske låter corny och barnsligt, men det är inget av det. Snarare tvärtom.
Tyvärr är det bara hemlandet och Storbritannien som uppskattar serien, tillsammans med mig och de svenskar jag lyckats pracka på serien.
I Sverige har de inga planer på att köpa in den, trots att den är perfekt för TV4.
Men när någon svensk tv-kanal äntligen inser seriens storhet, kom ihåg var ni hörde talas om den först!

Plats 2 - Dirt



Courteney Cox
seriedebut efter Vänner, Dirt, är enligt mig betydligt bättre än succéserien Cougar Town som jag uppenbarligen missat tjusningen med.
Serien som handlar om den hänsynslösa Lucy Spiller som driver kändismagasinet DirtNow. I serien får man följa henes jakt på scoop tillsammans med hennes schizofrena fotograf Don och resten av redaktionen.
Om serien speglar verkligheten, vilket jag tror att den i viss mån gör, är det helt otroligt hur långt personer i den branchen kan gå för att få som de vill. Väldigt fascinerande, spännande och smaskigt! Me like!
Serien fick en och en halv säsong och blev ratad av de allra flesta tv-kritiker. Helt oförtjänt då den är aktuell, modern, otroligt snygg och väldigt originell.
I Sverige sändes den i TV400, bara en sån sak! Shame on you, people för att ni inte förstår seriens storhet!

Plats 1 - Samantha Who?



Det ögonblicket jag fick reda på att en av mina ALLRA största tv-favoriter samt namngivaren till mitt bloggnamn skulle läggas ner skrek jag rakt ut. Fast tyst för mig själv... Jag förstod verkligen ingenting! Serien var populär bland tittarna, kritikerna älskade den, den blev prisbelönad. Men nepp, tv-cheferna satte stopp för fortsatt tv-magi.
Inte sedan Vänner har jag sett en serie med så fantastiskt färgstarka karaktärer. Bara det att tre av de hamnade på min lista över De 20 Mest Älskvärda TV-Karaktärerna som ni finner under kategorin Listor. Det är fler placeringar än någon annan serie fick, till och med Vänner.
I Sverige blev serien inte speciellt populär. Om jag inte kommer ihåg fel sändes den efter Idol på fredagarna på TV4, men eftersom serien är för "vuxen" och för smart för Idols målgrupp blev den ingen vidare succé, trots att även den fick en hängiven fanbase till slut.
Nej, hade jag fått bestämma, vilket jag väldigt sällan får inom det här området, hade serien fått pågå år efter år efter år. Det hade inneburit ett långt liv för många, med tanke på att skratt sägs förlänga livet.

Där har vi dem, fem mycket bra serier som borde fått betydligt större uppmärksamhet. Två av de pågår fortfarande, Nurse Jackie och Being Erica, så jag hoppas att det inte försent för dem.

Kommentarer
Postat av: lynne

fin blogg, jag har tävling på min blogg!, du vinner en länk i min meny och länk i tre inlägg ! var gärna med och tävla ! http://lynnesund.blogg.se/2010/october/tavling.html

2010-10-09 @ 21:17:55
URL: http://lynnesund.blogg.se/
Postat av: Sajmun

sv; förlåt för sent svar, sjukt mke me skolan så ja har inte hunnit :P Hehe, låter nice! sjukt snyggt me grönt & brunt :) Ja tkr de e askul me vinter ;d så bäst! :)

2010-10-10 @ 10:07:03
URL: http://sajmuns.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hejsan, vad göres idag då? :P

2010-10-10 @ 10:48:41
URL: http://modegrabben.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback