Världens Bästa Inläggsnamn

Jag har nämnt det tidigare i bloggen, men det här med namn på serier har alltid fascinerat mig.
För mig är det svårt att ens komma på rubriker till blogginläggen så att tv-seriefolk ibland kommer på rätt taffliga namn till sina serier borde jag egentligen förlåta. Men det är mycket roligare att inte göra det.
För det första är jag otroligt trött på serier som har huvudpersonens namn i titeln. Det känns väldigt fantasilöst, speciellt när det bara är namnet. Dexter, House, Joey, Seinfeld, Chuck, Veronica Mars, ni fattar.
Det gäller inte bara tv-serier. Fenomenet är väldigt vanligt även inom film och böcker. Beck, Wallander, Harry Potter.
Sedan finns det de som fortfarande har namnet med, men har lagt till något mer. Samantha Who?, My Name Is Earl, Nurse Jackie, According to Jim. Helt klart bättre (kan ju inte säga annat, med tanke på vad min blogg heter), men fortfarande lite tråkigt.
Vi har även de serier som med ett enda ord sammanfattar serien väldigt bra. Vänner, Lost, Heroes, Medium. Den typen av namn gillar jag. Enkla, förklarar seriens handling bra, no questions asked. Men är det tråkigt? Mja, lite kanske.
Jag gillar dock namn som inte nödvändigtvis beskriver handlingen på det där självklara sättet. Jag menar det är ganska uppenbart att en serie som heter Vänner kommer handla om just det (om man inte nu valt att vara lite ironisk, som översättarna till Days of Our Lives MÅSTE ha varit, för det är verkligen inte deras bästa år... ). De namnen jag syftar på, som är enkla, lite beskrivande utan att avslöja för mycket är namn som 24, V, Scrubs, Dirt. De är smarta och enkla. När man sett serierna förstår man varför de heter som de gör, har man inte det är det inte lika självklart.
Hur som helst är jag glad över att svenska översättare börjar inse att det är en dum idé att översätta serienamn numera. Tro't eller ej fanns det faktiskt en tid då How I Met Your Mother hette "Hur Jag Träffade Din Mamma" och Scrubs hette "Första Hjälpen". Ganska tur att någon smart person satte stopp för det, eller hur?

Kommentarer
Postat av: Anonym

Haha! Så sjukt bra. Själv hittar jag alltid någon rubrik, men om dom är så bra vet jag ej..hahaha :D

2010-10-17 @ 10:54:41
URL: http://tvminnen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback