Recension: The Event

Som jag nämnt tidigare i bloggen har jag ofta lite svårt att bli såld på ett pilotavsnitt. I alla fall när det handlar om drama/thriller-serier. Prison Break, 24 och Dexter tog mig mig flera avsnitt innan jag blev såld. Men när jag väl blev det, blev jag det big time.
Det finns givetvis undantag. När jag såg första avsnittet av Lost kände jag direkt att det här var något stort. Förväntningarna hade infriats och jag kände en glädje som är svår att beskriva. Likadant var det med Heroes som direkt tilltalade mig.
Nästan samma känsla kände jag även när jag nyligen såg första avsnittet av den superhypade serien The Event som jag nämnt tidigare här i bloggen. Jag blev såld direkt.
Kritiker har dragit direkta paraleller till tidigare nämnda Lost och 24, och det är fullt förståeligt. Jag hade båda i tankarna i princip hela tiden. Med det inte sagt att serien känns som en kopia. Snarare tvärtom, det känns nytt och fräscht och en perfekt ersättare eftersom både Lost och 24 gick i graven tidigare i år.
Handlingen i The Event känns svår att beskriva efter pilotavsnittet. Men huvudsakligen handlar det om Sean Walker (spelad av Jason Ritter) som tillsammans med sin flickvän åker på semesterkryssning. Resan går bra och paret kunde inte ha det bättre, tills en dag då Sean kommer tillbaka till sitt rum efter en snorklingstur. Han upptäcker att hans keycard inte fungerar, och när han pratar med de i receptionen upptäcker de att han inte ens finns med i deras register. Och när de väl öppnar dörren till hans rum bor det några andra där. Och hans flickvän som stannat hemma från snorklingsturen på grund lite mycket att dricka kvällen innan, är spårlöst försvunnen.
Samtidigt får USAs president reda på något chockartat samtidigt som ett flygplan är påväg att störta mot hans hem. Och i flygplanet sitter... Sean Walker?
Frågorna är betydligt fler än svaren i första avsnittet, precis i äkta Lost-anda och man kastas mellan olika personer och olika tider hela tiden, vilket är ganska förvirrande. Men spänningen man känner i 24 finns där hela tiden och den härliga mystiken ifrån Lost är ständigt närvarande. Dock hade jag önskat ett betydligt längre pilotavsnitt, precis som vanligt. 40 minuter räcker helt klart för att väcka ens intresse, med råge, men det känns också som om det bara var en enormt lång inledning och att det troligtvis är i nästa avsnitt som vi kommer få reda på något över huvudtaget. Eller så dröjer det sex säsonger. Det har vi ju varit med om förr.
Hur som helst älskade jag det och ser fram emot en actionfylld, mysterisk och härligt nervkittlande höst tillsammans med höstens nya storserie, The Event.
Så ni som inte kollar på amerikansk tv får för Guds skull inte glömma att kolla på det på SVT den 26 september nu när de för en gångs skull köpt in en serie såpass snabbt!



The Event imponerar stort!

Kommentarer
Postat av: Sajmun

sv; Lugnt! :) Känns så kul bara!



allt bra annars? "The Event" verkar ju bra. Kanske värt att se? :)

2010-09-21 @ 19:39:27
URL: http://sajmuns.blogg.se/
Postat av: Sajmun

sv; sköönt! jodå, själv är det bara bra! :) Jo, men ja tänkte ge det en chans :) Kan man köpa box eller se på nätet eller nåt? :p

2010-09-21 @ 20:19:10
URL: http://sajmuns.blogg.se/
Postat av: Felicia

Härlig blogg måste jag säga! :)

2010-09-21 @ 20:26:02
URL: http://flicans.webblogg.se/
Postat av: Sajmun

sv; Hehe, okej! :) Jodå, isåfall blir det tevetittande den 26e :D det är ju snart!! :)

2010-09-21 @ 22:08:53
URL: http://sajmuns.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback