Världens Snyggaste Intron

Det finns serieintron. Och så finns det serieintron. Ni vet där namnet på serien dyker upp, ofta samtidigt som någon eller några av huvudkaraktärerna samtidigt som en avslöjande musikslinga hörs i bakgrunden.
Jag har listat mina absoluta favoriter utan inbördes ordning, några ifrån serier jag avskyr, vilket är lite kul egentligen. Bra intron behöver alltså inte betyda bra serier.

Dexter


Den här säger verkligen mycket om serien, men framförallt om Dexter. Hans vanliga rutiner framställs som lite creepy. Med andra ord precis motsatsen till hans liv. Hans något creepy rutiner framställs som helt vanliga. Briljant! Och oerhört snyggt gjort.

Lost


"Whaaaat?" tänker ni. Men ja. Det här är ett väldigt enkelt intro som faktiskt förklarar hela serien. Lost helt enkelt. Musiken är extremt passande dessutom. Mycket välgjort!

True Blood


Jag blir helt lycklig när jag ser det här introt! Men så fort det är slut blir jag olycklig när jag inser hur serien gick ner sig och blev riktigt kass. Synd på ett så bra intro. Och låten sen!
Hela introt är så härligt random och förvirrat på ett planerat sätt. Konstnärligt, dessutom. Sjukt bra!

Six Feet Under

Ännu ett lysande exempel på att bra intron inte behöver betyda bra serier. Som ni vet finns den här serien med på listan över de mest överskattade serierna jag vet. Och det står jag fast vid. Dock är introt fruktansvärt snyggt och... jag vet inte, fängslande? Kan inte komma på ett bättre ord. Jag gillar det skarpt i alla fall, trots att det är lite väl långt.

Chuck


Sett för lite av den här serien för att kunna uttala mig. Men introt är värt att komma ihåg! Humoristiskt, snyggt och udda. Precis de rätta ingredienserna  för ett lyckat intro.

Desperate Housewives


Med en låt komponerad av låtskaparen till The Simpsons, vilket hörs, bjuds vi på ett färgsprakande intro som lyckas med att kännas modernt retro, random och humoristiskt. Till skillnad ifrån Dexters intro vet man inte riktigt vilken typ av serie det här kommer bli när man ser introt. En sitcom? Barnprogram? Ironisk thriller? Och det är det som är så otroligt spännande.

Håller ni med mig? Är det här bra intron? Vilka är era favoriter?

Kommentarer
Postat av: Martina

Såklart jag länkar!! :) Det är så vi bloggare gör;) haha

2010-11-16 @ 19:48:02
URL: http://maertan.blogg.se/
Postat av: Martina

haha ja, kanske något halloween avsnitt eller så! :)

2010-11-16 @ 23:19:15
URL: http://maertan.blogg.se/
Postat av: Anonym

Det är Rederiet såklart. :D

2010-11-17 @ 15:04:23
URL: http://tvminnen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback