Snart Jul, Vare Sig Du Vill Eller Inte

Idag är det söndag. Ifall ni hade missat det. Och det innebär att det bara är några veckor kvar till Första Advent. Tre, för att vara exakt.
Känns rätt sjukt, att det snart skulle vara jul. Det var ju sommar nyss. Vart har hösten tagit vägen? Men tänk, snart är det vår.
Grattis om ni kände igen det jag precis skrev...
Hur som helst bestämde jag mig för för flera månader sedan att så fort det blev första december skulle jag kolla på ett avsnitt varje dag av mina favoritjulkalendrar genom åren.
Här kommer en liten lista över det jag ska kolla på under december;

Trolltider (1979 & 1985)
Första gången jag kom i kontakt med Trolltider var när jag var tre år och den sändes i repris. Folk tror inte på mig när jag säger att jag kommer ihåg det, men det är faktiskt så. Mamma spelade in det så att jag kunde kolla på det om och om igen, vilket jag gjorde under åren. Och det blev bara bättre och bättre.
Citat som "Det är jag som bestämmer här i stubben" och varelser som Draken Eldtunga har etablerat sig bland mig och min kompiskrets sedan barndomen. Kul också att veta att mina föräldrar såg kalendern när de var i tioårsåldern.



Sunes Jul (1991)
För mig är Sune humor. Eller nej. För mig är Rudolf och Håkan humor. Det är de som står för den riktiga underhållningen i den här fantastiska julkalender ifrån mitt födelseår.
Jag kan fortfarande vika mig av skratt när prästen försöker få upp familjens bildörr, när Rudolf ska laga knäck eller när Håkan inte är kissnödig längre.
Häromdagen kollade jag i min dvd-hylla efter Sunes Jul, hittade den och förfasades över att en av discarna var borta! Så mitt mission de kommande veckorna blir att leta reda på den. För jag SKA se Sunes Jul i december.



Jul I Kapernaum (1995)
För mig har mystik varit nummer ett för att en serie ska bli lyckad. Tvåa kommer humor.
Kapernaum är nog en av de mest mystiska julkalendrar jag sett, alltså fullkomligt älskade jag den! Det var hemliga portar, mystiska stjärnor i underjorden, skumma pantbaksägare och läskiga, svartklädda ryttare.
Dessutom innehöll den andra kvarten av julkalendern roliga dockor i form av knasiga Magister Munter och hans elever, den tidsresande Fru Dito och stackarn Sidney som aldrig lyckades se någon film på biografen Bio Rio.
Tyvärr verkar jag vara ganska ensam om att gilla den här kalendern, vilket jag tycker är väldigt märkligt. Jag såg den igen på dvd för tre år sedan ungefär och tyckte fortfarande den var väldigt spännande och underhållande, så jag förstår inte varför folk inte uppskattade den.
Den är HELT klart given i min dvd-hylla.



Mysteriet på Greveholm (1996)

THE Julkalender skulle man väl kunna säga. Alla sena åttiotalister och tidiga nittiotalisters favorit.
Det finns inget bättre sätt att förbereda julen på än att följa familjen Olsson på deras äventyr i spökslottet Greveholm.
Jag överdriver inte när jag säger att jag kan ALLA repliker (okej jag överdrev kanske lite), men det blir inte sämre för det. Lillan, Ivar, Melitta, Astrid, Leif, Jean, Staffan, ni kommer ALLTID vara mina favoriter!



Pelle Svanslös (1997)
Mitten av nittiotalet var verkligen en guldperiod för julkalendrar.
Efter två år av mystik kom nu den varma, humoristiska och allmänt fantastiska julkalendern med den svanslösa katten i huvudrollen.
Det är verkligen en feel good-kalender, trots att den till viss del handlar lite om mobbning. Pelle vinner ju trots allt ändå alltid i slutändan.
Det här är nog också den som efter Sunes Jul är den mest humoristiska kalendern, mycket tack vare de fantastiska Bill och Bull som ALLTID levererar.



Tomtar på Loftet (2001)
Det här är ju egentligen ingen sån julkalender vi är vana vid, som sänds i SVT kvart över sex varje dag i december fram tills jul. Det här är istället en norsk parodi på realityserier där ett gäng norrmän, utklädda till tomtar låses in på ett höloft där de i äkta Big Broter-stil röstar ut varandra och är allmänt... realityshowiga.
Kalendern sändes i Norge 2001 och i Sverige 2002 och 2003 och blev väldigt populär. Även för mig och min familj som satt och... asgarvade rent utsagt till varje avsnitt.
Norrmän är roliga att driva med, sure, men de kan de med. För det här är humor i världsklass!



Håller ni med mig? Vilken är den bästa julkalendern?

Kommentarer
Postat av: Fredric

Jag skäms fortfarande över att jag råkade spela över Greveholm med ett avsnitt av Home & Away xP Dessutom märkte jag häromdagen att de banden börjar bli utslitna vilket är lika med jordens undergång :O Nästan i alla fall...

2010-11-07 @ 14:36:48
URL: http://fredricshuffie.blogg.se/
Postat av: Annelie

Jag har inte sett kapernaum på väldigt många år (hade den inspelad ett tag tills jag fiplade med tvkontrollerna lite för mycket... Svts testbild gjorde sig inte så bra i kalendern) men vet att jag gillade den. Men kan inte påstå att jag kommer ihåg särskilt mycket. Bara något om Rosas konditori, nån med rufsigt hår och att en av dockorna beställde pizza genom att skrika i toaletten xD

2010-11-07 @ 15:42:43
Postat av: FilipWho?

Svar till Fredric: Jaa det hoppas jag du skäms för!

Svar till Annelie: Ajdå, du skulle säkert fortfarande gillat den ;) Haha jaa men du kommer ihåg rätt. Riktigt bra kalender var det!

2010-11-07 @ 16:36:33
URL: http://filipwho.blogg.se/
Postat av: Åse

Veldig bra at svensker også digger nissene på loven, noe av det beste norsk TV har produsert. Alle andre julekalendere blekner i forhold;)

2010-11-07 @ 17:40:41
Postat av: Hanna

Haha, Draken Eldtunga <3 minnen!

2010-11-07 @ 18:57:50
Postat av: FilipWho?

Svar till Åse: Jag har inte sett så mycket ifrån norsk tv, men Nissene på låven är verkligen helt fantastiskt bra!

Svar till Hanna: Eller huuuur? :D

2010-11-07 @ 22:53:12
URL: http://filipwho.blogg.se/
Postat av: Emma

Min mamma gjorde precis som din, spelade in trolltider när jag var liten så att jag kunde se dem om och om igen vilket jag självklart gjorde! Var så rädd för bergatrollet att jag var tvungen att blunda varje gång de visade delen när Daisy är ute i skogen och letar efter sin pepparboll och hittar den vid hans fot. När han filmas nerifrån och upp, nä usch vad rädd jag var!

Gjorde ett av mina bästa köp när det kommer till dvd-boxar när jag köpte den, videobandet börjar bli aningens slitet.. Fast det är rätt så kul att man har med just innan programmet börjar, när man får se en snutt av tv-hallåan som har "stickat" sig en cowboyhatt som han blir osynlig av när han vrider på den :D

2010-11-17 @ 08:51:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback