Emmyvinnarna (mer detaljerat)

Sådär ja. Jag han ju bara snabbt kolla vilka som hade vunnit imorse. Men nu har jag hunnit läsa på lite mer och ska också ta och kolla på galan så snart jag kan. Blir nog kul även om man vet om vinnarna.
Här är de nominerade med vinnaren markerad med fet stil i de kategorierna jag tippade häromdagen.

Bästa dramaserie
True Blood
Breaking Bad
Mad Men
Dexter
Lost
The Good Wife


Ja, man kan väl knappast säga att det var förvånande att Mad Men vann, för tredje året i rad. Har aldrig varit jätteförtjust i serien med jag har o andra sidan inte sett så jättemycket av den och dessutom inte ifrån början. Trodde på True Blood, men jag fick fel. Och det var ju rätt skönt, med tanke på att jag tycker det är en av tidernas mest överskattade serier, efter Seinfeldt.

Bästa komediserie
Curb Your Enthusiasm
Modern Family
Glee
The Office
Nurse Jackie
30 Rock


Jaaa vad glad jag blir! Modern Family är den bästa komediserien på många, många år. HELT rätt!

Bästa manlige skådespelare i en dramaserie
Jon Hamm, Mad Men
Kyle Chandler, Friday Night Lights
Hugh Laurie, House
Michael C Hall, Dexter
Bryan Cranston, Breaking Bad
Matthew Fox, Lost


Ja, varför inte? Men jag hade hoppats på Michael C Hall. Tippade fel dessutom. Så här var det inga rätt för mig.

Bästa kvinnliga skådespelare i en dramaserie
January Jones, Mad Men
Kyra Sedgwick, The Closer
Mariska Hargitay, Law & Order: SVU
Glenn Close, Damages
Julianna Margulies, The Good Wife
Connie Britton, Friday Night Lights


Här hade jag fel. Igen. Men för mig är det ändå en ganska ointressant kategori tyvärr.

Bästa manlige skådespelare i en komediserie
Larry David, Curb Your Enthusiasm
Tony Shalhoub, Monk
Steve Carell, The Office
Matthew Morrison, Glee
Jim Parsons, The Big Bang Theory
Alec Baldwin, 30 Rock


Kvällens största överaskning. Och felaktiga beslut.


Bästa kvinnliga skådespelare i en komedi
Amy Poehler, Parks and Recreation
Edie Falco, Nurse Jackie
Julia Louis-Dreyfus, Christine
Lea Michele, Glee
Toni Collette, The United States of Tara
Tina Fey, 30 Rock


Det här blev jag fantastiskt glad över! Edie Falco förtjänar den här Emmyn mer än någon annan, bra jobbat! Dessutom tippade jag rätt. Och kul att de sa i presentationen att hon var halvsvensk också. Alltid ett plus när Sverige dras in i stora sammanhang.

Bästa manlige biroll i en dramaserie

John Slattery, Mad Men
Martin Short, Damages
Aaron Paul, Breaking Bad
Terry O’Quinn, Lost
Andre Braugher, Men of a Certain Age
Michael Emerson, Lost


Det var... synd. Men aja. Hade hoppats på Michael Emerson som varit minst lika bra i den här säsongen som förra.

Bästa kvinnliga biroll i en dramaserie
Christina Hendricks, Mad Men
Rose Byrne, Damages
Archie Panjabi, The Good Wife
Sharon Gless, Burn Notice
Elisabeth Moss, Mad Men
Christine Baranski, The Good Wife


Där ser man. Kanske börjar bli dags att på allvar kolla in The Good Wife nu då.

Bästa manlige biroll i en komediserie
Jesse Tyler Ferguson, Modern Family
Chris Colfer, Glee
Jon Cryer, 2 ½ Men
Ty Burrell, Modern Family
Eric Stonestreet, Modern Family
Neil Patrick Harris, How I Met Your Mother


Jag sörjer Ty Burrells missade Emmy. Den hade varit väldigt välförtjänt. Men att Eric Stonestreet, som är den tråkigaste i Modern Family fick den är lite förvånande. Men jag är glad för seriens skull.

Bästa kvinnliga biroll i en komediserie
Jane Lynch, Glee
Jane Krakowski, 30 Rock
Kristen Wiig, Saturday Night Live
Sofía Vergara, Modern Family
Julie Bowen, Modern Family
Holland Taylor, 2 ½ Men


Wieee! Även här är jag överlycklig! Jag tippade rätt, plus att Jane Lynch var en stor favorit hos mig, och är fortfarande. Riktigt välförtjänt!

Sedan vann Neil Patrick Harris i kategorin Bästa gästspelare i komediserie, alltså för hans roll i Glee som han gjorde fruktansvärt bra. Dessutom sjunger han som en gud i det avsnittet. Även John Lithgow vann en mycket välförtjänt Emmy för sin roll i den fantastiska serien Dexter. Även den som gästspelare, fast i kategorin drama.
Jag är lite besviken på att Glee som hade nitton nomineringar bara fick två Emmys. Lite konstigt tycker jag. Och framför allt oväntat. Ni kan se samtliga vinnare HÄR
Nu ska jag försöka se på galan ifall jag kan. Och jag måste ursäkta för eventuella misstag i texten, är alldeles för trött för att läsa igenom och kolla så att alla vinnarna stämmer. Men det ska de göra. Annars får ni ta och klaga på mig. Det förtjänar jag.
Missa inte att se vem som får brons senare i min tävling över favoritkaraktärer. Om det nu är någon som verkligen orkade läsa så här långt.

Kommentarer
Postat av: AB

Du är ju inte klok om du tycker att Jim Parsons och TBBT var fel.. Vem var bättre tex?

2010-09-05 @ 15:55:52
Postat av: FilipWho?

Svar till AB: The Big Bang Theory är en värdelös serie om man jämför med andra sitcoms. Och jag tycker nog att alla förutom möjligtvis Alec Baldwin förtjänar priset mer än honom.

2010-09-05 @ 16:11:17
URL: http://filipwho.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback